دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دولت الکترونیک َ یک رویا یا ...

امروز (30/4/86) یکی از رونامه ها از قول رئیس ارتباطات مجلس تیتری زده بود که بد جوری به چشم میخورد.اون تیتر این بود: " بیش از 90% مدیران ارشد کشور با IT بیگانه اند!! " و جالبتر اینکه یکی از اعضاء هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای گفته است که :"سرعت رشد کشور در زمینه IT از افغانستان هم کمتر است!مهندس خادمی همچنین اظهار داشته اند که متاسفانه بیشتر مدیران ما هیچ شناختی از IT و اهمیت آن ندارند و این امر خود باعث ایجاد مشکلات بسیار در رشد و نفوذ IT   سازمانها میشود.

واقعا  جا دارد که دو دستی بر سرمان بکوبیم که چرا چنین مدیرانی در سطح کشور فعالیت میکنند؟وقتی که یک مدیر ارشد با مفاهیم اولیه اینترنت بیگانه است ما چه طور انتظار داریم که این مدیر بتواند کارهایش را در قالب طرح دولت الکترونیک از طریق اینترنت انجام دهد؟

وقتی که بانکهای ما یک وب سایت درست و حسابی ندارند ، (به طوری که همین چند وقت پیش  دو سایت از بانکهای بزرگ و قدیمی ایران  هک شدند ) که به مشتریانشان سرویس دهی کنند ما چطور انتظار داریم که تجارت الکترونیک را در قالب دولت الکترونیک داشته باشیم؟ (البته قبول دارم چند وقتی است که چند تا بانک یه تکانی به خودشان داده اند و خدمات آنلاین ارائه میدهند. اما قبول کنید که هنوز هم کاستی های زیادی دارند.)

امروزه اکثر کشورها با استفاده از ایده دولت الکترونیک میزان سردرگمی و اتلاف وقت اربابان رجوع را به ادارات و نهاد ها تا حد زیادی کاهش داده اند .اما ظاهرا بنا به گفته بعضی از مقامات  فوق الذکر هنوز عده ای هستند که  بیشتر تمایل دارند از همان روش های قدیمی و کم بازده برای اداره سازمان متبوع خود و ارائه خدمات به اربابان رجوع ، استفاده کنند.

در آخر امیدوارم که هر چه زودتر ایده " دولت الکترونیک " در ایران به واقعیت تبدیل شود.

 

تهاجم ادبی فرهنگی !

نمیدونم شما چقدراهل مطالعه کتابهای داستان یا رمان های داخلی یا خارجی هستید. آیا تا به حال به محتوای رمانهای فارسی که در این چند سال اخیر منتشر شده اند دقت کرده اید یا نه (مثلا از زمان آقای خاتمی به این طرف) موضوع اکثر این رمانها دلدادگی دختر به پسر و یا بالعکس است.البته هر از گاهی یه رمان جالب و بارزش  با موضوع خاص نیز چاپ میشود که تعداد آنها نسبت به رمانهای فوق الذکر کمتر است.  من خودمم شخصا رمانهای ایرانی را به رمانهای خارجی ترجیح میدهم. و بیشتر رمان ایرانی میخوانم.اما موضوعی که قصد دارم امروز به آن اشاره کنم نحوه توصیفی است که نویسنده ها از روابط دختر و پسر  در رمانهایشان  دارند.من در تمام این رمانهایی که خواندم حرفی از اینکه طرفین (دختر و پسر )روابط اسلامی  را رعایت کنند ندیدم.جالب اینجاست که در تمام این رمانها دختر و پسر همه کار با همدیگر انجام میدهند !! و بعد هم میگویند خب حالا بیاین یه عقدی هم بکنیم !!

جالب این جاست که ما همیشه از تهاجم فرهنگی از طرف بیگانگان دم میزنیم ولی کسی نیست بگه بابا تهاجم فرهنگی داخل خود ایرانه، این همه رمان این همه فیلم مزخرف که تو ایران درست میکنند.اینها همه خودش تهاجم فرهنگیه.باور کنید فیلمهای ایرانی از لحاظ پوشش دختر و پسر بسیار تحریک کننده تره از فیلم های خارجی!

من خودم در آخرین کتابی که خوندم یک پسر مسلمان عاشق یک دختر مسیحی می شود این پسر در جواب سوال دختر خانم مذکور که میگه آیا دین من برای تو مهم است یا نه ؟ پسره میگه : نه! برای من مهم نیست.ما میتونیم زندگی خوبی با هم داشته باشیم !

 ببینید وقتی به همین راحتی یک نویسنده این موضوع به این مهمی  رو خیلی ساده تو داستانش میاره و به خواننده القا میکنه که تفاوت مذهب نقشی در زندگی زناشویی ندارد دیگه ما چرا از خارجی ها انتقاد میکنیم که اونا دارن ما رو مورد تهاجم فرهنگی قرار میدن؟(البته نویسنده از نقش بسیار مهم و مخرب عوامل خارجی در تهاجم فرهنگی آگاه است.) این خود ما هستیم که با دست خودمون داریم خودمون رو خراب میکنیم.

من رمان خارجی هم میخونم چند وقت قبل من کتابهایی رو از یک مترجم پیدا کردم که الحق و الانصاف ترجمه خیلی روان و خوبی داشت اما داخل این کتابها در بعضی از قسمتهاش داستان به سمت پورنوگرافی پیش میرفت!من خودم تعجب کردم که چه طور وزارت ارشاد به این کتابها مجوز چاپ رو میده!

خلاصه کلام اینکه امام خمینی چند سال پیش گفتند ازین به بعد دشمن با توپ و مسلسل به جنگ ما نمییاد بلکه با قلم و کاغذ میاد .که متاسفانه الان شاهد این موضوع هستیم.