دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

همایش چند میلیاردی مشایی در سال الگوی مصرف

آینده:با گذشت سه روز از برگزاری همایش ایرانیان خارج از کشور، آرام آرام حواشی آن، آشکار شده و کارشناسان را به شگفتی واداشته است.

از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه گذشته، همایشی تحت عنوان ایرانیان خارج از کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد که هرچند هدف آن برقراری ارتباط بیشتر با ایرانیان مقیم خارج از کشور و ترغیب آنان به سرمایه‌گذاری در کشور اعلام شد، برخی آن را بیشتر به یک همایش تبلیغاتی در آستانه انتخابات شبیه می‌دانند.

در این همایش، 800 تن از ایرانیان، از کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و دیگر نقاط دنیا به ایران آورده شدند و هزینه کامل رفت و برگشت آنان، اقامت در هتل استقلال و نیز سفر به مشهد،‌ اصفهان یا عسلویه به آنان پرداخت شد.

در حالی که تاکنون میزان هزینه این همایش اعلام نشده، برآوردها از هزینه 6 تا قریب 10 میلیارد تومانی برای این همایش حکایت دارد و البته مشخص نیست این هزینه گزاف، از محل کدام بودجه تأمین شده است.

یک منبع آگاه به خبرنگار سایت «آینده» گفت: در این همایش برخلاف همایش‌های قبلی که با حضور نخبگان درجه اول ایرانی مقیم خارج از کشور برگزار می‌شد، اکثر شرکت‌کنندگان کسانی بودند که با تلاش‌های دو، سه ماهه برخی سفارتخانه‌های ایران و وعده سفر رایگان و برخی وعده‌های اقتصادی و یا تسهیلاتی در ارائه ویزا شرکت کردند و چهره‌هایی چون پروفسور رضا به ارائه پیام بسنده کردند.

وی توضیح داد: اصولاً‌ در همایش‌های ایرانیان مقیم خارج تاکنون هزینه سفر پرداخت نمی‌شد، چرا که ایرانیان نخبه و سطح اول پرداخت هزینه برای سفر به وطنشان را نوعی بی‌احترامی می‌دانند و اساساً نیازمند چنین مواردی هم نیستند. همچنین این همایش‌ها معمولاً در تابستان برگزار می‌شود تا با تعطیلات ماه ژوئن و جولای کشورهای غربی همزمان شود و به فعالیت‌های آن‌ها ضربه وارد نکند.

گفتنی است، رئیس‌جمهور با وجود سفر استانی همزمان با این همایش، دو مرتبه (قبل و بعد از سفر)، در همایش حضور یافت و با حاضران سخن گفت و در روز اول همایش، پس از پایان یافتن سخنرانی رئیس‌جمهور، تعدادی از ایرانیان مقیم خارج از کشور حاضر در همایش، دور وی جمع شده و به دیده‌بوسی و خوش و بش یا درد دل با وی پرداختند که این امر سبب برهم خوردن نظم جلسه برای مدتی شد که نمایش صحنه هایی از این همایش در سیما، سطح همایش را برای افکار عمومی آشکار کرد.

از سوی دیگر در حالی که جذب سرمایه خارجی ایرانیان هدف مهم این همایش عنوان شد، طبق اعلام معاون وزیر اقتصاد، رئیس‌جمهور با واریز 5 میلیارد دلار در صندوق مشترک موافقت کرد، در حالی که مشخص نیست ایرانیانی که قرار بوده سرمایه خود را وارد کشور کنند،‌ چه میزان از پول خود را در این صندوق واریز کرده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد