دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

«ازدواج موقت» راه حل یا راه فرار؟

فردا-  پس از وقوع حوادث تلخی از تجاوز به عنف در قیامدشت و لواسان بحث مقابله و جلوگیری از چنین جرایمی میان مسئولین و کارشناسان به شدت داغ شده است و پیشنهادات متفاوت و بعضا متضادی در این زمینه مطرح شده است.  

در شرایطی که عده ای معتقدند این امر نیازمند مطالعات جامعه شناسانه و روانشناسانه بسیاری است اما برخی رواج ازدواج موقت را بهترین شیوه مقابله با تجاوز به عنف می دانند. در این خصوص رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه آمار تجاوز به عنف به طور کلی در کشور کاهش یافته است اما حوادث تلخ قیامدشت و لواسان موجب بالاگرفتن بحث در این زمینه شده است تسهیل در بهره برداری مشروع جنسی را بهترین راه برای جلوگیری از تجاوز به عنف قلمداد کرد. 

 سردار جعفری با بیان اینکه احکام اسلامی که زمینه های پیشگیرانه دارند مثل تسهیل در بهره برداری مشروع جنسی که در شرع هم پیش بینی شده است، می تواند موجب کاهش تجاوز به عنف شود عنوان کرد: «اگر امکان تمتع جنسی فراهم شود، آن موقع اگر کسی مرتکب جرم شد باز هم احکام الهی تکلیف را روشن کرده است.» اشاره رئیس پلیس آگاهی ناجا به ازدواج موقت یا "صیغه" است که پیشتر علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس به صراحت آنرا مطرح کرده است. او حتی پیشنهاد داد بود که برای جلوگیری از رواج فساد و فحشا در جامعه باید ازدواج موقت را بین «دبیرستانی ها» رواج داد.  

او در این خصوص گفت: «همه ما می دانیم که امروزه دختران و پسران با هم دوست می شوند و روابطی را برقرار می کنند که همه ما می دانیم نامشروع است و حتی در بسیاری از مواقع خانواده ها هم در جریان هستند. ما هم می گوییم باید همین رابطه در جریان باشد اما به صورت مشروع. آنها بیایند و ازدواج موقت کنند.»  

علی مطهری اما در شرایطی بحث رواج ازدواج موقت را حتی برای دانش آموزان کم سن و سال دبیرستانی مطرح می کند که از سوی دیگر نماینده پژوهشی ولی فقیه در دانشگاه ها برای جلویگری از شیوع فساد وفحشا در جامعه راهکاری کاملا متضاد با پیشنهاد مطهری را مطرح کرد. 

 

 حبیب محمدنژاد ضمن پیشنهاد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها اظهارنظر کرده بود که برای جلوگیری از تحریک غرایز جوانان باید دانشگاه های دخترانه و پسرانه ایجاد شود. طرح چنین پیشنهاد هایی نشان دهنده آن است که هنوز طرح منسجم و مشخصی برای جلوگیری از جرایم جنسی و کاهش میزان فساد در جامعه وجود ندارد. در خصوص طرح رواج ازدواج موقت نظر بسیاری از کارشناسان آن است که این امر برای موارد خاص است و رواج کلی آن در جامعه به صلاح نبوده و ممکن است بنیاد بسیاری از خانواده ها را از هم بپاشاند. 

 از دیگر سو عده ای دیگر معتقدند که به جای بحث ازدواج موقت باید شرایط ازدواج برای جوانان تسهیل شود نه اینکه ازدواج موقت شیوع پیدا کند. از نظر این عده جامعه ما به لحاظ روانی و فرهنگی آمادگی کنار آمدن با ازدواج موقت را ندارد و این مسئله به جز موارد خاص مفید نیست. 

 در همین زمینه "محمد قیوم دهقانی" عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار «فرارو» با اشاره به اینکه اهل سنت است و ازدواج موقت برای اهل تسنن پسندیده نیست، اظهار کرد:« من برای عقاید برداران اهل تشیع احترام بالایی قائلم اما با توجه به مسائل اجتماعی ایران گمان می کنم جامعه ما آمادگی رونق ازدواج موقت را ندارد.» «این امر با توجه به وضعیت جامعه چندان به صلاح نیست خصوصا اگر بنا باشد این بحث برای دانش آموزان دبیرستانی مطرح شود. دانش آموزان دبیرستانی در سن و سالی هستند که احتمال انحراف در آنها زیاد است و چندان قادر به تشخیص خوب وبد نمی باشند.» نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: «به نظر من برای جلوگیری از این اتفاقات باید یک فکر اساسی بشود.

خانواده ها باید تسلط کافی و نظارت خوبی روی فرزندان خود داشته باشند و ارتباطات خارج از خانه آنها را کنترل کنند و روی فرزندان خود شناخت کافی داشته باشند. اگر خانواده ها نتوانند ارتباطات خارج از خانه جوانان خود را مهار کنند مشکلات بسیاری شکل می گیرد کما اینکه اکنون در جامعه شاهد آن هستیم.» دهقانی با اشاره به بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها نیز گفت: «در خصوص بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها هم گمان من این است که این امر صحیح نیست چون دانشجویان در سن و سالی هستند که به بلوغ کامل و عقلانیت کافی رسیده اند که بتوانند خوب و بد خود را تشخیص دهند اما در آنجا هم خانواده ها می توانند با نظارت خود جوانان را از گرفتار شدن به ناهنجاری ها بازدارند.» او تاکید کرد: «بهتر است به جای مطرح کردن مباحثی همچون رواج ازدواج موقت در سطح دبیرستان ها در این زمینه فرهنگ سازی شود. 

 

 من ضمن احترام به همه افراد و عقایدشان اما سوالم این است کسانی که بحث ازدواج موقت را مطرح می کنند آیا حاضر هستند که دختر خودشان ازدواج موقت بکند؟ آیا به عواقب ناشی از این امر برای یک دختر جوان اندیشیده شده است؟ .حالا ممکن است برای یک زن بیوه و برخی موارد خاص صیغه مفید باشد اما برای یک دختر جوان ازدواج موقت مشکلات زیادی را ایجاد می کند و با توجه به شرایط جامعه ما پس از آن کسی حاضر نیست با او ازدواج کند چراکه این مسئله برای جامعه ایرانی حل نشده است.»  

از دیگر سو اما یک نماینده دیگر مجلس در گفتگو با «فرارو» این مسئله را از زاویه دیگری نگاه کرده و می گوید: «من گمان می کنم برای رفع و برطرف شدن اینگونه اتفاقات شوم و تلخ و زشت یکی از بهترین روش ها اخلاق محوری مسئولین نظام است. هرچه مردم احساس کنند ما که جزئی از مسئولین هستیم از اخلاق و دین فاصله گرفته ایم و بعضی از مبانی دینی را طبق برداشت و قضاوت و احساس خودمان زیر پا گذاشته ایم، واکنش نشان خواهند داد و این مسئله حتی ممکن است گاهی به شکل های شنیع خود را نشان بدهد.» "سید جلال یحیی زاده" در این زمینه گفت: «وقتی در آموزه های دینی ما گفته می شود "الناس علی دین ملوکهم" به این معنا نیست که در بدنه حاکمیت حتما باید اینگونه معصیت ها صورت بگیرد تا مردم هم آنرا تکرار کنند. شاید معنا و مفهوم این روایت این باشد که مثلا وقتی بنده نماینده دروغ بگویم و مردم احساس کنند که من به مسائلی که در دین است، بی اعتقاد هستم این امر در آنها تاثیر می گذارد و آنها هم از خطوط قرمز و هنجارها فاصله می گیرند.  

حالا کسی که متدین است ممکن است در تدین اش خدشه وارد شود و کسی که اعتقادی ندارد ممکن است جری تر شود و معصیت ها و گناهان بزرگ تری را انجام دهد.» نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی برای مقابله با مسئله تجاوز به عنف اظهار کرد: «در این زمینه لازم است که مسائل قضایی و برخوردهای امنیتی انجام بشود چون اگر مجرم احساس بکند نهادهای انتظامی او را رها کرده اند، جسورتر شده و بیشتر خلاف می کند اما بیش و پیش از آن لازم است کسانی که در نظام مسئولیت دارند نسبت به مسائل دینی باورمندانه تر عمل کنند تا در مردم احساس بدبینی ایجاد نشود..این چیزی است شبیه احساس عدم امنیت. یعنی اگر حتی امنیت هم وجود داشته باشد اما مردم احساس عدم امنیت بکنند مشکلات و آسیب هایی در پی آن بروز خواهد کرد. اینجا هم اگر مردم احساس کنند که مسئولین از ارزش ها و مبانی دینی فاصله گرفتند ولو اگر این احساس غلط هم باشد این مسئله به شکلی خود را در رفتار مردم نشان می دهد.» حجت الاسلام یحیی زاده درباره طرح رواج ازدواج موقت گفت: «بحث ازدواج موقت سال ها است که در کشور وجود دارد و علما و مسئولین کشور درباره آن بحث کرده اند اما متاسفانه به نتیجه ای نرسیده اند. اگر ما بخواهیم بخشی از دین را اجرا کنیم و بخشی از آنرا کنار بگذاریم درست نیست.» وی ادامه داد:

«اسلام نیامده است که شهوت را سرکوب بکند. اسلام راه های صحیح ارضای این میل را مطرح کرده است. اگر ما در این مسائل از جهات سلبی عمل کنیم اما در مسائل ایجابی آموزه های دین را در نظر نگیریم طبیعی است که شاهد چنین مسائلی باشیم.» این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در خصوص ازدواج موقت باید کارشناسی شود، گفت: «من در مجموع با این بحث موافقم اما پیش از آن باید در این خصوص فعالیت های کارشناسی جامعه شناسانه انجام پذیرد تا جامعه آماده شود. همچنین باید تدابیر به خصوصی اندیشیده شود تا این موضوع باعث از هم پاشیده شدن خانواه ها نشود.»

اینک این سوال پیش می آید که آیا طرح هرازچندگاه مساله ازدواج موقت برای سرپوش گذاشتن بر مسائلی که خود دلایل عدیده دیگری نیز دارند یک راه حل تلقی می شود؟ و یا نوعی راه فرار از پرداختن به مسائل جامعه است؟به هر حال سالهاست که برای هرکدام از دردها ی جامعه این نسخه پیچیده می شود.این موضوع اگرچه از سنت های شرعی سرچشمه گرفته و می تواند تا اندازه ای برخی از مسائل مبتلا به جامعه در زمینه محرومیت های جنسی را کاهش دهد.اما آیا این نسخه را برای بیماری که تنها یکی از دردهای وی را - نه درمان که - تسکین می دهد، می توان تجویز کرد؟ سابقه نشان داده است که طرح منفعلانه این موضوع از سوی برخی مسئولین چندان از سوی مردم و صاحب نظران جدی گرفته نمی شود و تنها از آن به راهی برای گریز از پرداختن به مسائل مهم جامعه و مسئولیت های ناشی از آن یاد می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد