دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

غیبت شبهه‌برانگیز فردوسی‌پور و خیابانی از تلویزیون

این روزها باز بحث فوتبال به‌رغم تعطیل بودن بازی‌های لیگ برتر، داغ است. جام کنفدراسیون‌ها و البته بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی 2010 این روزها میهمان آنتن سیماست. همین باعث می‌شود فوتبال دوستان، در انتظار ساعت‌های خوبی باشند.

اما یک نگاه گذرا به بازی‌های چندشب اخیر نشان می‌دهد که خبری از گزارشگرهای محبوب فوتبال نیست و گمانه‌زنی‌های متعددی در این میان شکل گرفته است.

گزارش بازی ایران و کره‌جنوبی که به صورت زنده و از ساعت 15:30 از شبکه سوم سیما، بعدازظهر چهارشنبه شروع شد، برعهده مزدک میرزایی بود. این در حالی بود که بازی بعدی یعنی بازی عربستان و کره‌شمالی که به فاصله کمتر از 5 ساعت روی آنتن رفت، باز با گزارشگری میرزایی همراه شد تا خیلی‌ها باورشان شود که عادل فردوسی‌پور و جواد خیابانی، فعلا اجازه گزارش فوتبال و پخش صدا و تصویر ندارند.

جالب اینجاست که بازی برزیل- آمریکا هم که پنجشنبه عصر برگزار شد، باز هم مزدک میرزایی را به عنوان گزارشکر به خود دید تا صداوسیما در اقدامی بی‌سابقه، در دو روز متوالی و برای سه بازی بسیار مهم از یک گزارشگر استفاده کند.

این در حالی است که طبق روال همیشگی انتظار داشتیم سیما مسابقات را به صورت گردشی بین گزارشگران شناخته شده‌اش تقسیم کند. اما بازی دیگر گروه B جام کنفدراسیون‌ها هم که ساعت 11 شب پنجشنبه به صورت زنده روی آنتن رفت، توسط سیانکی گزارش شد تا همه چیز برای مسجل شدن شایعات پیرامون عادل فردوسی‌پور و جواد خیابانی آماده شود.

عادل فردوسی‌پور که به دلیل چالش با سازمان تربیت‌بدنی ماه‌های پرتلاطمی را پشت سرگذاشته و با پایان یافتن لیگ فصل قبل، برنامه حرفه‌ای‌اش، 90 را موقتا روی آنتن نمی‌فرستد، چند وقتی است که در سیما در قالب گزارشگر هم دیده نمی‌شود.

پیش از این بازی‌های چهارشنبه و پنجشنبه شب، شایعاتی مبنی بر سفر بودن او وجود داشت اما مثل اینکه علت این غیبت را باید در جای دیگر جست‌وجو کرد. روزنامه ورزشی دنیای فوتبال روز گذشته نوشت فردوسی‌پور که در دانشگاه صنعتی شریف و دانشکده صنایع زبان تخصصی تدریس می‌کند یکی از کسانی است که لیست 130 نفر استادان مستعفی را امضا کرده و همین موضوع باعث شده تا به تصمیم مدیران ارشد سیمای جمهوری اسلامی ایران، ممنوع‌التصویر باشد، هرچند مدیران سیما علاقه‌ای ندارند به این ابهام پاسخی بدهند. ولی با توجه به اتفاق مهمی که در دنیای فوتبال ایران افتاد و تیم ملی با رویای جام‌جهانی 2010 خداحافظی کرد، طبیعی به نظر می‌رسید که یکی دیگر از ویژه‌برنامه‌های انتقادی و تحلیلی 90 روی آنتن برود که این اتفاق نیفتاد.

از طرف دیگر جواد خیابانی هم در بازی‌های مستقیم اخیر- که اصولا به صورت مساوی میان گزارشگران تقسیم می‌شوند- جایی نداشت خیلی‌ها دلیل این موضوع را انتشار عکس از او در راهپیمایی‌های هفته گذشته می‌دانند به نوشته روزنامه دنیای فوتبال این تصویر که از طریق یکی از سایت‌های اینترنتی مخابره شده، به نظر مسوولان سیما رسیده و او را هم به سرنوشت مشابه عادل فردوسی‌پور دچار کرده است.

به‌‌رغم همه این شنیده‌ها یکی از نزدیکان عادل فردوسی‌پور به اعتمادملی گفت که غیبت او در تلویزیون نه فقط به دلیل تصمیم مدیران که خود خواسته نیز هست. همانطور که بسیاری از پروژه‌های سینمایی فعلا متوقف شده و بسیاری با توجه به شرایط موجود از کار دست کشیده‌اند، ظاهرا عادل فردوسی‌پور هم ترجیح می‌دهد تا کنار بماند و تا اطلاع ثانوی در برنامه‌های تلویزیونی حاضر نشود.

پیش از انتخابات شایعاتی مبنی‌بر پایان برنامه 90 به دلیل سیاست‌های مستقل این برنامه شنیده می‌شد. اختلافات عمیق و این نکته که فردوسی‌پور حاضر نبود از شیوه انتقادی خود دست بردارد و واقعیت‌ها را نادیده بگیرد، خشم مدیران ورزش را در پی داشت و گفته می‌شد در صورت ادامه کار دولت نهم تدابیری اندیشیده شده تا پرونده برنامه 90 برای همیشه بایگانی شود.

در این میان گفته می‌شود عادل فردوسی‌پور هم حاضر به ادامه فعالیت در این شرایط و تن‌دادن به خواسته مدیران نیست و در حالی‌که او برنامه‌ریزی برای دور جدید برنامه‌اش را به حالت تعلیق درآورده است، گفته با ادامه وضع موجود از همکاری با صداوسیما و اجرای برنامه 90 خودداری خواهد کرد.

کنار گذاشتن دو گزارشگر باسابقه تلویزیون که بی‌شک جزو بهترین‌ها هستند و تعطیلی پربیننده‌ترین برنامه تمام دوران‌های تلویزیون می‌تواند از اولین تبعات شرایط تازه حوزه ورزشی باشد.

نظرات 2 + ارسال نظر
الهام یکشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:30 ب.ظ http://shamevojood.blogsky.com/

سلام
خوشحال میشم به من یه سری بنزید.
این همه هم فوتبال نبینیدD: D:
موفق باشید.

دافی یکشنبه 31 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 06:39 ب.ظ

ضمن عرض تبریک به شما دوست عزیز که توانسته اید با زحمات فراوان وبلاگ بسیار زیبای خود را به ثبت برسانید...و تشکر فراوان بابت مطالب بسیار ارزنده و فواید ان برای هر بازدید کننده ای...شما را به گروه بزرگ اوکسین ادز جهت درج وبلاگ خود و زیباسازی محیط وبلاگ، به ازای ثبت وبلاگ و واریز پول توسط ما به شماره حساب بانکی شما دعوت مینماییم...
...ثبت نام با شما....بازدید روزانه از وبلاگتان و واریز پول به حساب بانکی شما توسط ما...کافیست در سایت زیر ادرس وبلاگ و شماره حساب بانکی خود را درج نمایید..در هر کجا که هستید..بعد از 24 ساعت تاثیر انرا خواهید دید. در ضمن فرصت طلایی در یافت 50% پول بیشتر را هرگز از دست ندهید گروه اوکسین ادز برآن است که برای تشویق بیشتر اعضایش یک فرصت استثنایی به آنها بدهد و 50% بیشتر پرداخت کند شما هم این فرصت طلایی را از دست ندهید دیگر چنین شانسی در خانه شما را نخواهد زد ....به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع:
http://www.oxinads.com/?a=22810
همچنین سایت های پر بازدید ایران ، عضویت فعالی دراین گروه دارند....به ازای هر کدام از وبلاگهایتان پول در میاورید......تعداد زیاد اعضای این گروه نشاندهنده رسمیت این گروه و هیچ گونه سوء استفاده است. فقط وبلاگ خود را ثبت نمایید و پول پارو کنید...بدون هیچ گونه چشم داشت و تضرر مالی....در هر کجا و در هر زمان و درهر وضعیت مالی که هستید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع فقط در اینجا:
http://www.oxinads.com/?a=22810
http://www.oxinads.com/?a=22810
ما منتظر شماییم به ما بپیوندید
درضمن برای فعال شدن حسابتان باید کد بنر ها را در سایتتان قرار دهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد