دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

دنیا از دید من

اخبار و تحلیل های شخصی و متفاوت از سراسر وب

طنز گاردین درباره آینده خاورمیانه

اتحادیه عرب از هم فرو می پاشد/ در مصر انقلاب می شود/ بن لادن می میرد/ باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، دکتری افتخاری خود در رشته حقوق را از دانشکده حقوق دانشگاه تهران دریافت می کند. چشمانتان را ببندید و غیرممکن ها را تصور کنید!


یک روزنامه انگلیسی به پیش بینی آینده خاورمیانه در صورت موفقیت طرح صلح و "آغازی نو در روابط آمریکا و مسلمانان" اوباما پرداخته است.

به گزارش «فردا»، "گاردین" در مطلب طنزآمیز خود پیش‌بینی می کند که اسامه بن لادن در کره شمالی می میرد و خاورمیانه نیز میزبان جام جهانی خواهد بود.

نویسنده مطلب می گوید که پیش بینی شکست طرح صلح باراک اوباما در خاورمیانه کار آسانی است اما اگر در این زمینه و "آغازی نو در روابط آمریکا و مسلمانان" موفق شود، چه رخ خواهد داد؟

وی در ادامه می نویسد:"در چند خط زیر، قرار است حوادث 20 سال آینده را برایتان پیش‌گویی کنیم. شاید به نظرتان بعضی از آنها مسخره بیاید، اما آنها را با درنظر گرفتن چهار پیش فرض نگاشته ایم."

نکته اول اینکه نوع نگاه مسلمانان نسبت به مسائل با سرعت کمی تغییر خواهد کرد. دیگر تندروها از اسلام به عنوان ایدئولوژی ضد غرب استفاده نخواهند کرد، اما اسلام همچنان مردم را در مقابل ظلم و فساد بسیج خواهد کرد.

وی در ادامه می آورد:" دومین مساله به ملی گرایی اعراب بازمی‌گردد. ناسیونالیسم اعراب نهایتاً بعد از چند دهه بی ثمر بودن، کنار گذاشته می شود. از این رو، آرام آرام هویت های غیر عرب بروز پیدا خواهند کرد. غیرت عربی موجب استقلال طلبی از استعمار و سپس درگیری با رژیم اسرائیل شده بود، اما در دهه هشتاد اسلام سیاسی پیروز می شود. تنوع مذهبی و فرهنگی خاورمیانه در نتیجه ناسیونالیسم عربی سرکوب شده بود. اما همزمان با افول این مشخصه، نخبگان محلی نیز بیش از پیش رویکرد جهانی پیدا می کنند. در عین حال اقلیت‌ها در منطقه پر رنگ تر خواهند شد و دور از ذهن هم نخواهد بود که تعدادی به خشونت روی آورند."

پیش فرض دیگر گاردین این است:" دموکراسی در نهایت در این منطقه به کندی و بنحو غیر معمولی پیشرفت خواهد کرد.حکمرانان کشورهایی همچون مصر، عربستان سعودی و الجزایر دیگر از حمایت بی چون و چرای آمریکا برخوردار نیستند، اما سرمایه های ناشی از فروش نفت، آنان را از دخالت دادن اراده مردم در حکومت و مالیات گیری بی نیاز می کند. سرویس های امنیتی و ارتش هایشان هم، از دولت ها حمایت خواهند کرد تا دولت ها بتوانند نیرومند و توانگر باشند."

آخرین پیش فرض نیز رشد و پویایی اقتصادی خاورمیانه است:" سرآمد آنها هم رژیم اسرائیل و کشورهای عراق و ایران که در اثر ناآرامی و جنگ دچار بحران شده بودند، هستند. هر سه آنها دارای طبقه متوسط تحصیل کرده و کارگشایی هستند، ایران و عراق نفت هم دارند. با بوجود آمدن ثبات و گشایش مرزها در منطقه خاورمیانه، شرایط برای گسترش سرمایه گذاری در صنایع زیربنایی، ساخت و ساز و خدمات بوجود می آید. با این وجود، مشکلاتی همچون مسائل فرهنگی و کمبود آبی مانع از رشد سریع آنها خواهد شد. به دلیل بالا رفتن سطح رفاه، جمعیت با سرعت رشد می کند و از فاصله فعلی میان ثروتمند و فقیر نیز کاسته نمی شود."

روزنامه گاردین ضمن دعوت به اینکه «چشمانتان را ببندید» می خواهد که غیرممکن ها را تصور کنید. ژانویه 2010 است، مراسمی در کاخ سفید برپا است، توافقنامه صلح خاورمیانه از سوی اوباما امضا می شود. مطالب زیر می تواند تصاویری از آینده باشد:

سال 2010: تزیپی لیونی [وزیر خارجه سابق رژیم اسرائیل]، نخست وزیر کنونی، اعلام می کند که رومن آبراموویچ، میلیاردر روسی [مالک باشگاه چلسی] در حال تلاش برای بازسازی خط لوله نفتی است که از شهر کرکوک در شمال عراق به حیفا منتهی می شود.

سال2011: به دلیل پرداخت 100 هزار دلار غرامت به آوارگان سابق فلسطینی جهت ساخت یا خرید خانه، قیمت مسکن در کرانه باختری سه برابر می شود.

سال 2012: کردهای عراق جهت استقلال، به پای صندوق های رای می روند. کرکوک نفت خیز تحت سیطره مبارزان کرد قرار می گیرد. رژیم اسرائیل، ترکیه و سوریه واردات نفت از کرکوک را تحریم می کنند. کردها، از نظر اقتصادی فلج می شوند. قرارد صلح میان کردها و دولت مرکزی عراق منعقد می شود. بر اساس آن، کردها کنترل کرکوک را بر عهده دارند اما کردستان همچنان بصورت نیمه-خودمختار باقی می ماند.

سال 2013: ترکیه، سوریه، لبنان، رژیم اسرائیل، فلسطین، اردن و عراق، اتحادیه آبی خاورمیانه را تشکیل می دهند و نخستین پروژه آنها انتقال آب از رودخانه های دجله و فرات در جنوب ترکیه به اسرائیل، فلسطین و اردن است.

سال 2015: انقلاب در مصر. جمال مبارک، رئیس جمهور مصر که بعد از فوت پدر بر اریکه قدرت تکیه زده است، با هواپیمای خصوصی اش به جده فرار می کند. انقلاب مصر با سه هفته راهپیمایی چند میلیونی آزادی خواهان به ثمر نشسته است. کمیته اضطراری ای به ریاست حزب اخوان المسلمین که تا پیش از این غیرقانونی بود، اعلام می کند که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان تا سه ماه آینده برگزار می گردد.

سال 2020: شورای همکاری خلیج فارس در اتحادیه آبی خاورمیانه ادغام می شود تا اتحادیه خاورمیانه تشکیل شود. شهروندان کشورهای عضو این منطقه آزاد تجاری، می توانند در هر کدام ازکشورها زندگی و کار کنند. مصر، سودان و یمن به این گروه جدید می پیوندند. اتحادیه عرب هم برای همیشه فرو می پاشد.

سال 2022: در رفراندومی که در 16 کشور اتحادیه خاورمیانه برگزار شد، رای دهندگان با اختلاف کمی به پیوستن ایران رای مثبت دادند. مقرر شد که نیروگاه های خورشیدی که در بیابان های عربستان هستند به پنج نیروگاه هسته ای ایران متصل شوند تا این شبکه هزینه برق اتحادیه را نصف کند. با وجودی که تمام اسناد باید به زبان های عربی، عبری، کردی، ترکی و فارسی ترجمه شود، اما انگلیسی زبان تجاری محسوب می شود.

سال 2026: مقدار تولید نفت خام در خاورمیانه برای اولین بار در قرن به زیر 20 میلیون بشکه نفت در روز می رسد. بدلیل سیاست های جدید در مورد تغییرات اقلیمی، نیاز به سوخت های فسیلی کاهش می یابد. نیروی کار کشورهای اتحادیه خاورمیانه از زمان آغاز قرن جدید دو برابر شده است. از 200 میلیون نیروی کار، 60 میلیون آنها بی کار هستند که 7.5 میلیون آنها در عربستان زندگی می کنند. باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، دکتری افتخاری خود در رشته حقوق را از دانشکده حقوق دانشگاه تهران دریافت می کند. زنی در حال رانندگی در ریاض بازداشت می شود.

سال 2030: شبکه خبری الجزیره در بخش خبری عصر خود اعلام می کند که اسامه بن لادن در کره شمالی مرده است. این شبکه از تخلیه شهری در دلتای نیل پس از تخریب سازه دفاعی که جهت مقابله افزایش سطح آب دریای مدیترانه ساخته شده بود، خبر می دهد. میزبانی جام جهانی سال 2034 نیز به بیت المقدس داده شد.

بازتاب سخنان حجت الاسلام ذوالنوری در BBC

بی بی سی سخنان اخیر جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه را با تیتر "سپاه پاسداران موسوی را به محاکمه تهدید کرد" انتشار داد.

بی بی سی نوشت:

مجتبی ذوالنوری جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران، میر حسین موسوی را متهم کرده که با جمع کردن استادان دانشگاهها 52 محور برای ادامه نهضت پس از انتخابات تعیین کرده که یکی مورد آن برای محاکمه در دادگاه انقلاب کافی است.

آقای ذوالنوری اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشیخص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان، محمد خاتمی رئیس جمهور سابق، میرحسین موسوی نامزد انتخابات ریاست جمهوری و مهدی کروبی نامزد ریاست جمهوری و رئیس پیشین مجلس را متهم کرده با تشکیل کمیته صیانت از آرا در "طراحی فتنه های اخیر دست داشتند."

این عضو روحانی سپاه پاسداران، نامه هاشمی رفسنجانی به آیت الله خامنه ای را "استیضاح سیاسی" توصیف کرده و گفته است که این نامه "یکی از بزرگترین اشتباهات ایشان بود."

آقای هاشمی رفسنجانی سه روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز 22 خرداد نامه ای به آیت الله خامنه ای نوشت و در آن نسبت به "اظهارات عاری از حقیقت و غیرمسئولانه" محمود احمدی نژاد در جریان مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی اعتراض کرد و تلویحا از سکوت آقای خامنه ای در این ماجرا گلایه کرد.

آقای رفسنجانی از رهبر ایران خواسته بود "برای رفع فتنه‌های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است" اقدام کند و و "مانع شعله‌ورتر شدن این آتش در جریان انتخابات و پس از آن" شود.

به گفته این عضو روحانی سپاه، برخی از مدتها قبل با امکانان فراوان و ایجاد سازمانی به نام "رای" با 300 هزار عضو قصد ایجاد انقلاب مخملی و براندازی نظام داشتند و "این سازمان به افرادش دستور داده بود که در صورت قطع پیامک، تلفن، اینترنت و سایت فیس بوک، دستور را از شبکه بی بی سی دریافت کنند."

آقای ذوالنوری به شرح ماجراهای انتخابات ریاست جمهوری و وقایع بعد از آن پرداخته و این طور شروع کرده که دو روز قبل از انتخابات در تهران و شهرای اطراف بیل و کلنگ کمیاب شده بود و امکانات آشوب نظیر باتوم برقی، موبایل ثریا و گاز اشک آور در اختیار آشوبگران قرار گرفته بود و با پرتاپ یک گاز اشک آور از سوی نیروهای بسیج و انتظامی، آنها با پنج گاز آشک آور پاسخ می دادند.

جانشین نمایندگی ولی فقیه شرحی از وقایع ساعات پایانی روز 25 خرداد ارائه می دهد که بزرگترین راهپیمایی معترضان در خیابان انقلاب به میدان آزادی در آن روز رخ داد.

در جریان راهپیمایی بزرگ معترضان به نتایج انتخابات که صدها هزار نفر در آن شرکت داشتند، نیروهای بسیج پایگاه 117 در میدان آزادی به سمت معترضان آتش گشودند و چند نفر در جریان این درگیری کشته و زخمی شدند.

آقای ذوالنوری ماجرای پایگاه بسیج را "عملیاتی گسترده و سازماندهی شده" توصیف می کند و می گوید: "بسیجیان در یک مقاومت یک ساعته هزار گلوله مشقی و هوایی شلیک کردند ولی با راهیابی آشوبگران به داخل حوزه به علت وجود 300 قبضه سلاح در آن با شلیک مستقیم دو نفر کشته شدند."

روایت کروبی از حمله به وی در نمازجمعه

مهدی کروبی در دیدار با برخی فعالان ستاد انتخاباتی‌اش به بیان برخی مسائل سیاسی پرداخت.

به گزارش سحام نیوز وی در تشریح حمله افرادی در نمازجمعه به خودش اظهار داشت:

"روز جمعه من حدود ساعت 12 به روزنامه اعتماد ملی رفتم و سپس از آنجا با ماشین به سمت نماز جمعه حرکت کردم ، وقتی جمعیت مرا دیدند به سمت من آمدند و من از ماشین پیاده نشده و به سمت دانشگاه حرکت کردم در همین حال مردم نیز پشت سر من حرکت می‌کردند. وقتی جلوتر رفتیم مشاهده کردم که یک طرف موتور سوارانی با اسلحه ایستاده‌اند و گاز اشک آور نیز در فضا پیچیده است. من هم احتمال می‌دادم که اگر جلوتر بروم درگیری رخ می‌دهند مانند اتفاقی که در مسجد قبادر سالگرد شهید بهشتی روی داد و بنابر این به مردم علامت دادم که بروند و خودم هم با علامت نشان دادم که می‌خواهم برای ادای نمازجمعه بروم. بنابراین ماشینی آوردند تا به سمت دانشگاه بروم، من نیز علی‌رغم آن که همیشه با ماشین وارد دانشگاه می‌شدم وقتی مقابل داتنشگاه رسیدم پیاده شدم در انحا دیگر کسی نبود جز نیروهای امنیتی منتسب به خودشان به محض انکه من از ماشین پیاده شدم شروع کردند به سردادن شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه و من با توجه به سوابقم از این شعاری که داده می‌شد تعحب کردم. در ان زمان فردی آنجا نبود ولی همه مشاهده کردید که عکس‌های مختلفی از این صحنه که به سمت من حمله کردند و عمامه‌ام را انداخته‌اند منتشر شده است . پس چگونه اینها می‌خواهند برخوردهای که با مردم صورت گرفته را کتمان کنند و یا به گردند دیگری بیاندازند. چرا که همه این اتفاقات مقابل چشم مردم صورت گرفته است . "

کروبی در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد:"مقابل چشم مردم جوانان را کشته‌اند و اینک می‌گویند ما اصلاً اسلحه ای دراختیار نداشته‌ایم من به عنوان عضو این نظام از این دروغ‌های واضح و نسنجیده شرمنده هستم. "

وی خطاب به مسئولان امنیتی و انتظامی گفت: "اگر شما معتقدید که این اعمال از سوی نیروهای منتسب به شما نبوده پس چرا تاکنون کسی را معرفی نکرده‌اید؛ آخر این چه کاری است که می‌گویند عده‌ای با اسلحه‌های آمریکا،انگلیس و اسرائیل کشته شده‌اند البته شاید هم در داخل کسی بوده که تیراندازی کرده ولی شما باید با مدرک و سند این حرف‌ها را ثابت کنید.

این دیدار در دفتر حجت الاسلام و المسلمین امام جمارانی برگزار شد.

حاشیه های خواندنی نمازجمعه ۲۶ تیر ۸۸

 گذاشتن مطالب زیر به معنی تائید یا عدم تائید این مطالب نیست.بلکه فقط هدف اطلاع رسانی است.

 

فارس: تعداد شرکت کنندگان نماز جمعه این هفته تهران علیرغم دعوت سایت های حامی میر حسین موسوی در داخل وخارج کشور و حتی آموزش اقامه نماز، در حد نماز جمعه های معمولی بود.

نماز جمعه این هفته تهران به امامت هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد و با حاشیه‌هایی همراه بود:

* در نماز جمعه امروز تهران چهره‌‌هایی چون امامی کاشانی، علی‌اکبر ناطق نوری، مهدی کروبی، حسن روحانی، علی فلاحیان، مجید انصاری، محسن رضایی، میرحسین موسوی، محمد هاشمی، علیخانی، میرمحمدی، باهنر ، مرتضوی و علی رازینی حضور داشتند.

* عدم حضور سیدمحمد خاتمی در نماز جمعه امروز تهران، باعث شکایت حامیان موسوی شده بود، آنها می‌گفتند چرا باید خاتمی در برهه‌های حساس جاخالی دهد.

* حدود 40 زن با چادرهای سبز در نماز جمعه امروز حضور داشتند.

* برخی طرفداران موسوی نماز را به امامت هاشمی اقامه نکردند و فقط تماشاچی نمازگزاران بودند .در هنگام اقامه نماز، تعدادی از حامیان موسوی دست‌های خود را که روبان‌های سبز به آنها بسته شده بود، به بالای سرهای خود برده بودند.

* گرمای حدود 40 درجه هوا باعث شد برخی حامیان موسوی، قبل از اذان ظهر، محل نماز جمعه را ترک کنند.

* حضور خبرنگاران خارجی در اطراف دانشگاه تهران و مصاحبه آنها با حامیان موسوی قابل توجه بود.

* هنگامیکه مجری نماز جمعه از هاشمی‌رفسنجانی برای ایراد خطبه‌های نماز جمعه دعوت کرد، برخی افراد با سوت و کف از هاشمی‌رفسنجانی استقبال کردند و شعارهای «هاشمی‌، هاشمی،‌ حمایتت می‌کنیم» و «هاشمی‌، هاشمی، سکوت کنی،‌خائنی» سر می‌دادند.

* یکی دیگر از نکات نماز جمعه این هفته تهران،‌ حضور نمازجمعه اولی‌ها بود که بعضاً اصول اولیه نماز را نمی‌دانستند و با دیگر نمازگزاران هماهنگی لازم را نداشتند.

* برخی هواداران موسوی در خیابان‌های اطراف نماز جمعه از جمله خیابان‌ انقلاب، قدس و طالقانی حضور داشتند و دائماً شعارهای «الله‌اکبر»، «یاحسین، میرحسین»، «هاشمی زنده باد، موسوی پاینده باد»، «ما اهل کوفه نیستیم، پول بگیریم بایستیم»، « درود بر خمینی، سلام بر موسوی»، «ایرانی می‌میرد؛ ذلت نمی‌پذیرد»، «هاشمی‌، هاشمی،‌ سکوت کنی خائنی»، «مرگ بر روسیه»، «مرگ بر چین» سر می‌دادند. این افراد همچنین تصاویری از مرحوم طالقانی و میرحسین موسوی در دست داشتند.

* برخی از هواداران موسوی که به توصیه های هاشمی گوش نمی کردند، مقابل درب شرقی نماز جمعه حضور داشتند و سرود «یار دبستانی من» را می خواندند.

* برخی از هواداران موسوی که بدنبال تخریب و درگیری و آشوب بودند و از ترس مردم صورت‌های خود را پوشانده بودند، دیگر هواداران موسوی را به شکستن درب دانشگاه و ورود به محوطه این دانشگاه و ایجاد آشوب و بلوا ترغیب می‌کردند. اما تلاش آنها ثمری در پی نداشت.

*محمد هاشمی نیز مچ‌بند سبزی به دست خود بسته بود و دو انگشت خود را به نشانه پیروزی به سمت هواداران موسوی گرفته بود.

*مهدی کروبی از ابتدای سخنرانی پیش از خطبه‌ها در نماز جمعه شرکت و در جایگاه حضور پیدا کرده بودند.

* هادی غفاری و محسن رضایی در بین هواداران موسوی حضور پیدا کردند. برخی افراد مشکوک مهدی کروبی و هادی غفاری را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

* هنگام ورود هاشمی‌رفسنجانی به دانشگاه تهران، حامیان موسوی با تجمع مقابل درب دانشگاه مانع ورود هاشمی به دانشگاه شده بودند. به همین دلیل و برای پراکنده کردن این افراد و تسهیل در ورود هاشمی به دانشگاه، نیروی انتظامی گاز اشک‌آوری به سمت این افراد پرتاب کرد و آنها را پراکنده کرد. در این بین ماشین‌های تیم حفاظت هاشمی‌رفسنجانی مورد حمله هواداران موسوی قرار گرفت و صدمه دید.

* از ابتدای سخنان سیدرضا تقوی برخی از هواداران موسوی در قالب تیم‌های 5 و 6 نفره وارد دانشگاه تهران شدند و پس از ورود مچ‌بند‌های سبز خود را به دست گرفته و با علایم و نشانه‌های مشخص به سمت درب اصلی دانشگاه رفتند. این تعداد از هواداران موسوی بعد از دقایقی که جمعیت‌شان به 20 تا 30 نفر رسید، به سمت قسمت‌های شمالی دانشگاه حرکت کردند و در بین راه که با جمعیت نمازگزار نشسته در خیابان روبرو شدند، از آنها نیز درخواست همراهی کردند که با مخالفت نمازگزاران این حرکت ناکام ماند.

* هواداران موسوی در درون دانشگاه تهران که با علایم مشخص قابل شناسایی بودند، در اطراف جایگاه ایستاده بودند و در بین سخنان سیدرضا تقوی به صورت مداوم و با سر دادن شعارهایی در حمایت از موسوی و هاشمی در صدد برهم زدن نظم نماز جمعه بودند. که تقوی بی اعتنا به آنها سخنان خود را ادامه داد.

* با پایان یافتن خطبه‌های هاشمی رفسنجانی، جمعی از حامیان موسوی، مواضع وی را سازشکارانه خواندند.

* برخی حاضران در نماز جمعه به خبرنگار فارس گفتند از دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین، گرمسار و ورامین هستند که به نماز جمعه آورده شده‌اند.

* بسیاری از سخنان هاشمی‌رفسنجانی با استقبال هواداران موسوی و شعارهای «الله‌اکبر» و «هاشمی‌، هاشمی، حمایتت می‌کنیم» همراه می‌شد. اظهارات هاشمی مبنی بر اینکه "خداوند تمامی ظالمین را در دنیا و آخرت عقاب کند و همه مظلومین و آنهایی را که در راه حق به ظلم مبتلا می‌شوند، صبر و اجر عنایت کند " با سوت و کف هواداران موسوی مواجه شد، این موضوع در خصوص اظهارات هاشمی در خصوص کشتار مسلمانان در چین نیز تکرار شد و این افراد ضمن کف و سوت زدن، شعار «مرگ بر چین» سر دادند.

* در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه، میر حسین موسوی در ساعت 13:35 و با شرایط ویژه حفاظتی وارد دانشگاه تهران شد و از درب مسئولین به جایگاه رفت. در این هنگام برخی از هواداران وی که در آن محوطه حضور داشتند، بدون توجه به سخنان هاشمی‌رفسنجانی شروع به سر دادن شعار «درود بر موسوی» کردند که در مقابل این اقدام، نمازگزاران نیز شعار « مرگ بر منافق» سر دادند. موسوی پس از 20 سال در نماز جمعه شرکت می کرد.

* یکی از فرزندان مهدی کروبی که قصد ورود به جایگاه ویژه مسئولین را داشت به جر و بحث با مسئولین حراست پرداخت و در نهایت نیز اقدام به درگیری فیزیکی کرد که با وساطت مسئولین مربوطه این مساله حل شد.

* در قسمت‌هایی از خطبه‌ها، سخنان هاشمی رفسنجانی با شعارهای مردم برای لحظاتی قطع می‌شد که هاشمی از آنها می‌خواست تا اجازه دهند، خطبه‌های نماز جمعه ادامه دهد.

* هاشمی‌رفسنجانی در بخشی از سخنانش اظهار داشت: "آنچه من می‌فهمم و راه‌حل از آن بیرون می‌آورم این است که اواخر دوران تبلیغات دچار تردید شدیم، یعنی افرادی پیدا شدند که تردید کردند و هر دلیلی اعم از تبلیغات نادرست و یا عمل نادرست صدا و سیما و یا چیزهای دیگر باعث شد بذر تردید در ذهن مردم پیش بی‌آید و ما تردید را بدترین مصیبت می‌دانیم. " که در این لحظه از سخنان هاشمی، هواداران موسوی شعار «الله‌اکبر» سر دادند و هاشمی نیز در واکنش به این شعارهای نمازگزاران اظهار داشت: "اجازه بدهید، من که بهتر از شما می‌گویم. ول کنید. "

* با پایان خطبه دوم و پیش از آغاز نماز وحدت‌بخش جمعه، بیشتر هواداران موسوی که در طول ایراد خطبه‌های نماز جمعه توسط هاشمی‌رفسنجانی، در محوطه دانشگاه ایستاده و با شعارهای خود قصد ایجاد ناآرامی داشتند، بدون اقامه نماز جمعه از دانشگاه تهران خارج شدند.
* جمعی از حامیان موسوی که تعداد آنها حدود 700 نفر بود، پس از پایان نماز جمعه به سمت میدان انقلاب و سپس بلوار کشاورز و میدان ولی‌عصر راهپیمایی کردند.
*زهرا رهنورد به همراه تعدادی از همسر افراد بازداشت شده در آشوب‌های اخیر، در نماز جمعه امروز شرکت داشتند.
* برخی حامیان موسوی از جمعیت اندک هواداران موسوی در نماز جمعه تهران به شدت شاکی بودند.
* مهدی هاشمی پس از 10 دقیقه از آغاز خطبه‌های هاشمی، محل نماز جمعه را ترک کرد.

* پس از پایان خطبه‌های نماز جمعه نمازگزاران،‌ نماز را به امامت هاشمی‌رفسنجانی اقامه کردند. نکته قابل توجه اینجا بود که هواداران موسوی که در خیابان قدس حضور داشتند، بدون اینکه به صفوف نماز اتصال داشته باشند و همچنین در قالب گروه‌های چند نفره و با فاصله‌های زیاد از هم و گاهاً مختلط، نماز خود را خواندند.
* بعد از اقامه نماز جمعه میرحسین موسوی در حالی که با شعارهای «درود بر موسوی» اندک هواداران باقی مانده خود بدرقه می‌شد، در ساعت 14:07 از دانشگاه تهران خارج شد.

* در حالی‌که «حسینی‌بای» یکی از خبرنگاران واحد مرکزی خبر در حال تهیه گزارش و مصاحبه با مردم بود، برخی از هواداران موسوی با بیان موارد و شعارهایی علیه وی و صدا و سیما موجب ناراحتی و بر هم خوردن نظم برنامه وی شدند.

* پس از پایان نماز نیز هواداران موسوی در خیابان‌های اطراف دانشگاه به راهپیمایی پرداخته و در مقابل شعارهای مجری نماز جمعه،‌ شعارهایی از جمله «مرگ بر چین»،‌ «مرگ بر روسیه»، «ما همه سرباز توایم موسوی، گوش به فرمان توایم موسوی» و «هاشمی زنده باد، موسوی پاینده باد» سر می‌دادند.

روایت گاردین از تحریم «نوکیا» توسط ایرانیان

عصر ایران: روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت: "تحریم نوکیا توسط مصرف کنندگان ایرانی به دلیل آنچه فروش تجهیزات شنود مکالمات به دولت ایران خوانده شده ، این شرکت فنلادی را با ضرر و زیان و افت فروش محصولاتش در ایران مواجه کرده است."

به گزارش گاردین، عمده فروشان در پایتخت ایران گزارش می دهند که تقاضا برای گوشی های نوکیا طی چند وقت اخیر به دنبال درخواست تحریم محصولات «نوکیا زیمنس» (NSN) به نصف کاهش یافته است.

به گزارش گاردین، گزارش ها حاکی از گسترش بایکوت محصولات نوکیاست.
به نوشته گاردین، نوکیا سرشناس ترین شرکت غربی است که از روابط خود با مسوولان ایرانی متضرر شده است.

نوکیا زیمنس سال گذشته در تلاش برای توسعه شبکه خود تجهیزات شنود مکالمات تلفن همراه را در اختیار ایران قرار داد، گرچه این شرکت فروش تجهیزات مذکور به ایران را طبیعی می داند اما معترضان معتقدند نوکیا می توانست شبکه خود را بدون تجهیزات شنود در ایران توسعه دهد.

«رضا» یک فروشنده تلفن همراه در بازار بزرگ تهران به گاردین می گوید: "طی چند سال اخیر نوکیا، انتخاب اول ایرانی ها بود . اما در طول هفته های گذشته اولویت مصرف کنندگان در انتخاب گوشی تغییر کرده است."

وی افزود: "از زمانی که این خبر پخش شد که نوکیا زیمنس ابزار شنود الکترونیکی را به دولت ایران فروخته، مردم تصمیم گرفتند تا محصولات شرکت دیگری را خریداری کنند گرچه آنها اطلاع دارند که عملکرد گوشی های نوکیا ازنظر پوشش شبکه بهتر از محصولات دیگر است."

این گزارش می افزاید: "برخی مغازه ها در تهران گوشی های نوکیا را از ویترین مغازه های خود برداشته اند."

هاشم یک فروشنده دیگر گوشی می گوید: "من دوست ندارم مشریان خود را از دست بدهم با این حال مردم احساس خوشی درباره محصولات نوکیا ندارند. حتی مشتریانی به ما مراجعه کرده و خواسته اند گوشی های نوکیا خود را با محصولات شرکت های دیگر تعویض کنند."

وی افزود: "این فقط مختص به مغازه من نیست، من محصولات خود را به طور عمده برای مغازه های کوچک در بازارهای استانی عرضه می کنم و می توانم به شما بگویم که تقاضا برای محصولات نوکیا این روزها در مقایسه با یک ماه قبل، نصف شده و این واقعاً بی سابقه بوده است. مردم از داشتن گوشی های نوکیا احساس شرم می کنند!"

براساس این گزارش یک سخنگوی نوکیا از اظهارنظر درباره وضعیت فروش این شرکت در ایران خودداری کرد.

شرط جالب آقای وزیر برای مصاحبه!

مهر: وزیر راه و ترابری در مقابل پرسش‌های خبرنگاران واکنش نشان داد و محل مصاحبه در فرودگاه ساری را ترک کرد.

وزیر راه و ترابری در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر ضرورت و یا عدم ضرورت تشریفات خودرویی در بازدید از پروژه ها به سئوالات خبرنگاران پاسخ نداد و محل مصاحبه را ترک کرد.

حمیدرضا بهبهانی در پاسخ به این سئوال که چرا برای یک بازدید این همه تشریفات خودرویی قائل می شوید، گفت: اگر می خواهید پرت و پلا روی سایت ببرید به من بگویید.

وی با اشاره به اینکه من برای سیاست بازی نیامده ام تصریح کرد: من برای خدمت به شهر شما آمده ام .

وزیر راه و ترابری با این گفته خود که سئوال تشریفات خودرویی را جزو سیاست بازی قلمداد کرد با گفتن "خدانگهدار" باعث شد تا دیگر خبرنگاران خبرگزاریها از پرسشهای خود درباره موضوع های دیگر محروم شوند.

خبرنگاران خبرگزاری های مهر، فارس، ایرنا و ایلنا که همراه تیم بازدید با وزیر بودند پرسش هایی نظیر میزان کسری بودجه وزارت راه ترابری، آخرین وضعیت پروژه های راه و ترابری و وضعیت کمربندی ها، توسعه حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی کشور و نحوه عزل و نصب ها در وزارت راه و ترابری را از وزیر کنار گذاشتند تا در موقعیت دیگر به جواب پرسشهای خود برسند که ناکام ماندند.

از نکات قابل توجه این بازدید که مورد اعتراض خبرنگاران واقع شد این بود که وزیر راه در مقابل سئوال خبرنگار صدا و سیما که درباره چند موضوع خواست تا از وزیر مصاحبه بگیرد به خبرنگار رسانه ملی در مازندران گفت: اول بفرمایید خبر شما کی روی آنتن می رود اگر ساعت 2 بعد از ظهر روی آنتن می رود خوب است و مصاحبه می دهم.

وی تصریح کرد: زیرا دکتر احمدی نژاد خبر ساعت 14 بعد از ظهر را می بیند و معمولا خبر ساعت 21 را نمی بیند.

بهبهانی از نمایندگان مجلس حاضر در بازدید و معاونان خود خواست تا در محل مصاحبه حاضر شوند و به حرفهایی که در مصاحبه گفته می شود متعهد شوند.

نگاه رسانه های جهان به حضور هاشمی در نماز جمعه این هفته تهران

 عصر ایران – با اعلام حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه این هفته در تهران رسانه های خارجی این اتفاق را مورد توجه قرار داده اند .

روزنامه لس آنجلس تایمز روز گذشته با انتشار گزارشی در این باره نوشت که  اقامه خطبه های نماز جمعه تهران پس از دو ماه از سوی هاشمی رفسنجانی  به منزله بازگشت سران میانه رو به صحنه و آتش بس موقت پس از یک ماه جار و جنجال انتخاباتی در ایران است.

اما روزنامه " کریستین ساینس مانیتور " آمریکا نگاهی دیگر به این موضوع دارد و اقامه نماز جمعه این هفته تهران از سوی هاشمی رفسنجانی را نقطه ای دیگر از رویارویی دو جناح عمده قدرت در ایران  می داند.

این روزنامه می نویسد که معترضان در ایران می خواهند در نماز جمعه این هفته شرکت کنند.

این روزنامه می نویسد علی رغم اینکه شهرهای ایران به ویزه تهران در پی ناآرامی های دو هفته اول پس از انتخابات به آرامشی ظاهری رسیده و معترضان از خیابان ها به خانه های خود رفته اند اما این امر به معنای پایان اعتراضات نیست و معترضان همچنان سعی دارند تا با انجام اقداماتی که برای آنها هزینه کمتری دارد اعتراض خود را نشان دهند.

سایت خبری " ویکی نیوز " هم اقامه نماز جمعه این هفته تهران از سوی هاشمی رفسنجانی را مورد توجه قرار داده و می نویسد :" غیبت یک ماهه هاشمی از حضور در نماز جمعه تهران در ایران بسیار بحث برانگیز شده است . نماز جمعه درحکومت مذهبی  ایران یک عمل عبادی و سیاسی است که در طول تاریخ 30 ساله انقلاب اسلامی رهبران مذهبی ایران از این مراسم عبادی و سیاسی استفاده های گوناگونی کرده اند و بسیاری از سیاست های  خود را نخست از طریق این تریبون مطرح کرده اند ".

این سایت خبری هاشمی رفسنجانی را یکی از 5 روحانی پر نفوذ در ایران معرفی کرده است .

 "EA-NEWS " هم  که به مباحث مربوط به سیاست خارجی آمریکا می پردازد در این زمینه نوشته است :" نماز جمعه این هفته تهران  می تواند پذیرای هواداران موسوی و کروبی شود . یکی از منابع نزدیک به دولت احمدی نژاد می گوید که هاشمی احتمالا این آخرین نماز جمعه ای باشد که رفسنجانی اقامه می کند و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از اقامه این نماز جمعه از منصب امامت جمعه موقت تهران کناره گیری کند اما پسر هاشمی و برخی دیگر از افراد نزدیک به هاشمی  این موضوع را رد کرده اند و می گویند رفسنجانی همچنان به اقامه نماز جمعه در تهران ادامه خواهد داد ".

 اگر حضور هاشمی در نماز جمعه این هفته لغو نشود ، این اولین نماز جمعه وی بعد از انتخابات و اولین تریبون او برای سخن گفتن عمومی با مردم خواهد بود.

در حال حاضر علاوه بر مقام معظم رهبری ، چهار نفر دیگر نماز جمعه تهران را برگزار می کنند که نوبت هفتگی آنها به قرار زیر است: هاشمی، احمد خاتمی؛ جنتی و امامی کاشانی.

دختران سیگاری

وطن امروز: بررسی‌ها در سال 1380 نشان می‌دهد که مصرف سیگار در دوران تحصیل در مراکز دانشگاهی ، در میان پسران سال اول 8/21 درصد است که در سال آخر به 4/28 درصد افزایش می‌یابد، این در حالی است که طبق آمار کلینیک ترک دخانیات تهران، مصرف سیگار در میان دختران دانشجوی سال اول 7/2 درصد است که تا سال آخر دانشگاه به 8/7 درصد افزایش پیدا می‌کند که تفاوت معناداری، بیش از 3 برابر وجود دارد. این یعنی زنگ خطری که چندی است زیر گوشمان به صدا درآمده است .

دکتر زهرا حسامی، معاون درمان مرکز مطالعات دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، این تابع سینوسی را تایید می‌کند و آمار جمعیت دختران دودی را چنین ارزیابی می‌کند‌‌‌‌: «براساس آخرین آمار، 15 درصد جمعیت کشور مصرف کننده سیگار هستند که 7درصد آن را آقایان و 5/4 تا5 درصد آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و این در حالی است که پنج سال پیش سهم زنان، 2 درصد سیگاری‌های کشور را شامل می‌شد. البته این آمار چندان قابل اعتماد نیست، چرا که بسیاری از بانوان سیگاری بودنشان را اذعان نمی‌کنند، اما با استناد به همین آمار شیوع استعمال دخانیات در میان زنان و دختران جوان رو به افزایش است».

او تلقی زشت جامعه از سیگار کشیدن زنان در گذشته را تحت تاثیر دلایل اجتماعی آن، عاملی بازدارنده عنوان می‌کند و می‌گوید: «یکی از عواملی که مانع مصرف سیگار بین دختران و زنان می‌شد، قبح فرهنگی آن بود؛ اگر در محیط خارج از منزل کسی سیگار می‌کشید، سعی می‌کرد آن را از دیگران پنهان کند، اما در سال‌های اخیر قبح این کار از بین رفته و می‌بینیم که پشت فرمان خودرو، در پارک‌ها و اماکن عمومی بانوان سیگار مصرف می‌کنند».

اقبال زنان به سیگار دلایل متعددی دارد. دکتر حسامی، در این‌باره توضیح می‌دهد: «شاید یکی از دلایل این امر، ژست سیگار به دست گرفتن باشد که گمان می‌رود سیگاری‌ها با سیگار کشیدن کلاس اجتماعی‌شان بالا می‌رود؛ این یکی از باورهای غلط اجتماعی است. یکی دیگر از دلایل روی آوردن افراد به مصرف سیگار دلایل فردی است؛ والدین سیگاری بویژه مادران سیگاری و دوستان، نقشی جدی در روی آوردن افراد بویژه دختران به آن دارند. عوامل محیطی و فاکتورهای اجتماعی را هم نباید نادیده بگیریم.»

دکتر غلامرضا حیدری، عضو کمیته کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، گسترش جریانات فمینیستی را مهم‌ترین علت گسترش مصرف سیگار در میان دختران بویژه دانشجویان می‌داند و می‌گوید: «به اعتقاد عده‌ای، مصرف سیگار نوعی حق برابری با مردان تلقی می‌شود، به همین دلیل نمایش استعمال آن به رغم برخی موانع فرهنگی و اجتماعی جامعه برای زنان، نوعی ساختارشکنی به حساب می‌آید، چراکه اغلب دختران به طور متوسط در سن 5/19 سالگی به سیگار روی می‌آورند».

آبرو به شرط کوری چشم

گاهی برای رهایی از چاله چاقی، به چاه سیگار می‌افتیم. متاسفانه بعضی از مؤسسات لاغری چنین دام‌هایی را سر راه بانوان جوان پهن می‌کنند.

ادامه مطلب ...